2016 09 Apr
Texte legislative incidente in identificarea persoanelor
Selectie de norme juridice, care reglementeaza aspectele prezentate anterior:
Extras din 'Legea 36/1995' a Notarilor Publici, forma aplicabila la data 5 martie 2016
LEGE nr. 36 din 12 mai 1995 a notarilor publici si a activitatii notariale - REPUBLICARE
- Art. 84
- (1) Partile participante la actul notarial pot fi identificate de notarul public prin mentiunea în încheiere ca ele sunt cunoscute personal de acesta. In cazul în care notarul public nu cunoaste partile, este obligat sa procedeze la verificarea identitatii acestora, în vederea încheierii unui act sau îndeplinirii unei proceduri notariale, dupa caz, prin:
- a)acte de identitate prevazute de lege;
- b)pasapoarte, în conditiile legii;
- [...]
- (2)In situatia în care notarul public are suspiciuni cu privire la identitatea partilor, iar actul de identitate este eliberat de autoritatile române, va verifica actul de identitate prezentat. În vederea verificarii, notarul public are acces la Registrul National de Evidenta a Persoanelor.
- (3)Elementele obligatorii de identificare a persoanelor sunt:
- a)pentru persoana fizica româna sau rezidenta în România: numele, prenumele, codul numeric personal, domiciliul sau resedinta obisnuita;
- b)pentru straini persoane fizice, nerezidenti în România: numele, prenumele, cetatenia si resedinta obisnuita declarata, daca nu reiese din actul în baza caruia s-a stabilit identitatea;
- c)pentru persoana juridica de nationalitate româna: denumirea, sediul social si codul unic de identificare sau numarul de înregistrare în registrele speciale pentru asociatii si fundatii, dupa caz;
- d)pentru persoana juridica straina: denumirea, sediul social, nationalitatea si numarul de înregistrare emis de autoritatea competenta din tara de origine;
- e)pentru persoana fizica autorizata: numele, prenumele, codul unic de înregistrare fiscala, domiciliul sau resedinta profesionala cu specificarea activitatii desfasurate.
- (1) Partile participante la actul notarial pot fi identificate de notarul public prin mentiunea în încheiere ca ele sunt cunoscute personal de acesta. In cazul în care notarul public nu cunoaste partile, este obligat sa procedeze la verificarea identitatii acestora, în vederea încheierii unui act sau îndeplinirii unei proceduri notariale, dupa caz, prin:
Text legislativ, forma aplicabila la data 5 martie 2016
ORDONANTA DE URGENTA nr. 97 din 14 iulie 2005 privind evidenta, domiciliul, resedinta si actele de identitate ale cetatenilor români - REPUBLICARE
- Art. 12
- (1)Începând cu vârsta de 14 ani, cetăţenilor români li se eliberează acte de identitate.
- (2)În termen de 15 zile de la împlinirea vârstei prevăzute la alin. (1), cetăţenii români sunt obligaţi să solicite eliberarea actului de identitate.
- (3)În sensul prezentei ordonante de urgenta, prin act de identitate se întelege cartea de identitate, cartea electronica de identitate, cartea de identitate provizorie si buletinul de identitate, aflate în termen de valabilitate.
- Art. 13
- (1)Actul de identitate face dovada identitatii, a cetateniei române, a adresei de domiciliu si, dupa caz, a adresei de resedinta.
- (2)În conditiile Legii nr. 248/2005 privind regimul liberei circulatii a cetatenilor români în strainatate, cu modificarile si completarile ulterioare, cartea de identitate si cartea electronica de identitate constituie document de calatorie în statele membre ale Uniunii Europene.
- [...]
- Art. 14
- (1)Actul de identitate se eliberează de către serviciul public comunitar de evidenţă a persoanelor de la locul de domiciliu sau reşedinţă a persoanei fizice, pe baza cererii acesteia sau a reprezentantului său legal.
- (2)Cetăţenii români cu domiciliul în România aflaţi temporar în străinătate pot depune cerere pentru eliberarea actului de identitate:
- a)la misiunile diplomatice sau oficiile consulare ale României din străinătate, în cazul în care, din motive obiective, nu se pot deplasa la serviciul public comunitar de evidenţă a persoanelor de la locul de domiciliu sau reşedinţă, cu excepţia cererii pentru eliberarea cărţii de identitate provizorie;
- b)la serviciile publice comunitare de evidenţă a persoanelor, prin împuternicit, pe bază de procură specială autentificată la misiunile diplomatice sau oficiile consulare ale României din ţara respectivă, cu excepţia cererii pentru eliberarea cărţii electronice de identitate prevăzute la art. 17 alin. (6) lit. a).
- (3)Primul act de identitate nu se eliberează pe bază de procură specială.
- (4)În cazul minorului care la împlinirea vârstei de 14 ani se află, în condiţiile legii, în centre specializate aflate sub autoritatea serviciilor publice de asistenţă socială, actul de identitate se eliberează, prin grija acestor servicii, de către serviciile publice comunitare de evidenţă a persoanelor din raza teritorială de competenţă.
- (5)Minorul depune cererea pentru eliberarea actului de identitate, însoţit de unul dintre părinţi sau, după caz, de reprezentantul său legal, de persoana desemnată din cadrul centrului specializat aflat sub autoritatea serviciului public de asistenţă socială sau de persoana căreia i-a fost încredinţat în plasament.
- Art. 19
- (1)Serviciile publice comunitare de evidenţă a persoanelor eliberează un nou act de identitate în următoarele cazuri:
- a)la expirarea termenului de valabilitate a actului de identitate care urmează a fi preschimbat;
- b)dacă s-a modificat numele sau prenumele titularului, data ori locul naşterii, iar în cazul titularului unei cărţi electronice de identitate, şi prenumele părinţilor;
- c)în cazul schimbării domiciliului;
- d)în cazul schimbării denumirii sau rangului localităţilor şi străzilor, al renumerotării imobilelor sau rearondării acestora, al înfiinţării localităţilor sau străzilor;
- e)în cazul atribuirii unui nou C.N.P.;
- f)în cazul deteriorării actului de identitate;
- g)în cazul pierderii, furtului sau distrugerii actului de identitate;
- h)când imaginea facială din actul de identitate nu mai corespunde cu fizionomia titularului;
- i)în cazul schimbării sexului;
- j)în cazul anulării;
- k)pentru preschimbarea actelor de identitate care nu se mai emit, dar sunt valabile.
- (2)Titularul sau reprezentantul legal al acestuia este obligat să solicite eliberarea unui nou act de identitate, în condiţiile art. 15 şi 16, după cum urmează:
- a)cu cel mult 180 de zile înainte de expirarea termenului de valabilitate a actului de identitate, dar nu mai puţin de 15 zile, în situaţia prevăzută la alin. (1) lit. a);
- b)în termen de 15 zile de la producerea uneia dintre situaţiile prevăzute la alin. (1) lit. b)-j);
- c)oricând, în situaţia prevăzută la alin. (1) lit. k).
- (3)Actul de identitate valabil rămâne în posesia titularului până la data înmânării noului document.
- (1)Serviciile publice comunitare de evidenţă a persoanelor eliberează un nou act de identitate în următoarele cazuri:
- Art. 20
- (1)Cartea de identitate provizorie se elibereaza în urmatoarele cazuri:
- a)când solicitantul nu prezinta toate documentele necesare pentru eliberarea cartii de identitate sau a cartii electronice de identitate;
- b)când, temporar, nu se poate realiza procedura preluarii datelor biometrice;
- c)în cazul cetatenilor români cu domiciliul în strainatate, care locuiesc temporar în România;
- d)când se solicita eliberarea unei carti electronice de identitate sau a unei carti de identitate, în unul din cazurile prevazute la art. 19 alin. (1) lit. a), b), e), f), g), h), i) si j), la cererea cetateanului.
- (2)Termenul de valabilitate a cărţii de identitate provizorie este diferenţiat după cum urmează:
- a)de la o lună la un an, pentru situaţiile prevăzute la alin. (1) lit. a)-c);
- b)45 de zile, pentru situaţia prevăzută la alin. (1) lit. d).
- (3)Prevederile art. 15 şi 16 se aplică în mod corespunzător.
- (1)Cartea de identitate provizorie se elibereaza în urmatoarele cazuri:
- Art. 23
- (3)Actele de identitate declarate pierdute, distruse sau furate sunt nule de drept.
- Art. 24
- (2)Actul de identitate declarat pierdut sau furat, care a fost ulterior gasit de titular, trebuie predat în termen de 48 de ore la serviciul public comunitar de evidenta a persoanelor unde a fost declarat evenimentul.
- Art. 25
- (1)Actul de identitate al unei persoane fizice nu poate fi retinut în afara cazurilor prevazute de prezenta ordonanta de urgenta.
- (2)Este interzisa darea, primirea sau solicitarea actului de identitate drept garantie pentru prestarea unor servicii, pentru încredintarea unor bunuri si valori, pentru plata datoriilor sau în alte scopuri, de catre persoanele neautorizate.
Text legislativ, forma aplicabila la data 5 martie 2016
ORDONANTA DE URGENTA nr. 194 din 12 decembrie 2002 privind regimul strainilor în România - REPUBLICARE
- Art. 108: Regimul permisului de sedere
- (1)Permisul de sedere eliberat strainului în conditiile prezentei ordonante de urgenta face dovada identitatii, a adresei de resedinta sau de domiciliu pe teritoriul României si atesta existenta dreptului de sedere în România, precum si durata si scopul pentru care i-a fost acordat acest drept.
- (2)Titularul permisului de sedere are obligatia de a avea în permanenta asupra sa documentul, de a nu-l înstraina si de a-l prezenta organelor autoritatilor competente ori de câte ori i se solicita aceasta.
Text legislativ, forma aplicabila la data 5 martie 2016
LEGE nr. 248 din 20 iulie 2005 privind regimul liberei circulatii a cetatenilor români în strainatate
- Art. 6
- (1)Tipurile de documente de calatorie pe baza carora cetatenii români pot calatori în strainatate sunt urmatoarele:
- a)pasaport diplomatic;
- b)pasaport de serviciu;
- c)pasaport diplomatic electronic;
- d)pasaport de serviciu electronic;
- e)pasaport simplu;
- f)pasaport simplu electronic;
- g)pasaport simplu temporar;
- h)titlu de calatorie.
- (2)Forma si continutul documentelor de calatorie prevazute la alin. (1) se stabilesc prin hotarâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Administratiei si Internelor si a Ministerului Afacerilor Externe.
- [...]
- (4)Documentele de calatorie prevazute la alin. (1) sunt proprietatea statului român si fac dovada, în fata autoritatilor române si straine, a identitatii, cetateniei, calitatii, precum si a dreptului titularului de a calatori în strainatate
- (1)Tipurile de documente de calatorie pe baza carora cetatenii români pot calatori în strainatate sunt urmatoarele:
Leave a comment
Pentru a transmite un mesaj catre Notariat Irimia - Vaslui, va rugam completati toate campurile de mai jos. Adresa dumneavoastra de email nu va fi afisata pe site, dar ne va ajuta sa va contactam daca decidem acest lucru. Numele pe care il inscrieti va fi insa afisat pe site.
Incercam sa oferim raspuns intrebarilor dumneavoastra saptamanal, deci va trebui sa reveniti pe site-ul Notariat Irimia Vaslui dupa acest timp pentru raspuns. Nu vom oferi raspuns si nici nu vom afisa pe site intrebarile repetitive, sau alambicate si de neinteles, etc.
Mesajele sunt supervizate, vor fi afisate pe site si se va raspunde doar dupa aprobarea de catre Notariat Irimia Vaslui.